Logset spiller med musklerneâ¦
Lidt over midten af marts mÃ¥ned kunne den finske producent af skovmaskiner Logset Oy officielt introducere et par solide og interessante nyheder i sit skovningsprogram â nemlig de ottehjulede Logset 10H GTE og 12H GTE Hybrid, hvor sidstnævnte er en hybrid skovningsmaskine med 300 hk Agco Power dieselmotor samt en supplerende elmotor som samlet giver maskinen en max. effekt pÃ¥ hele 520 hk effekt, hvilket ikke blot gør den til firmaets hidtil kraftigste model til dato, men iflg. Logset ogsÃ¥ verdens aktuelt stærkeste skovningsmaskine.
Et par uger før præsentationen havde M&L lejlighed til at se den nye Logset 10H GTE med sine 300 konventionelle hk sammen med skoventreprenør Torben Stabell, der har købt det første eksemplar af skovningsmaskinen som han i vidt omfang også har været med til at sætte sit præg på.
Vi mødte ham og â10H GTEâ ved en afdriftsopgave i en skov uden for Give og traf her ogsÃ¥ repræsentanter for Logset fabrikken samt den danske importør Euromatic i Viborg.
Logset 10H GTE med danske fingeraftryk
Skoventreprenør Torben Stabell, som vi fangede i fuldt sving med firmaets og den finske producent Logsets helt nye 10H GTE med en afdrift i en ældre nobelis-kultur, fortæller at man havde haft maskinen i lidt mere end en uge og at der âblotâ var løbet 84 timer pÃ¥ uret i den tid. Maskinen er i forhold til sin 6 hjulede forgænger 10H GT helt ny og er nu bl.a. bygget op med en 8 hjulet undervogn med kraftige NAF bogieaksler som giver hele 230 kN trækkraft, blevet opdateret med en topmoderne 7,4 l Agco Power Tier 4 Final motor pÃ¥ 300 hk, et kraftigere to-pumpet Sauer hydrauliksystem med ydelse pÃ¥ 190 + 160 l/min. og er ellers forbedret med hensyn til førerkomfort, støjniveau, betjening og ergonomi.
âJeg var pÃ¥ udkig efter en skovningsmaskine i den helt svære klasse og kom til at tale med folkene hos Euromatic i Viborg om Logset havde en mulig løsning for os. Det endte med at jeg og min hustru Lisbeth i august mÃ¥ned blev inviteret til fabrikken i Finland sÃ¥ de kunne høre om mine krav og ønsker til en stor skovningsmaskine,â forklarer skoventreprenøren som ikke mindst blev lyttet til i forhold til kabine, komfort og betjening. âVi har i forvejen en 8 hjulet maskine i denne klasse og ved at det udover et lavere marktryk og bedre stabilitet i terrænet (lavere tyngdepunkt) ogsÃ¥ udmærker sig med bedre og mere sikker fremdrift i stejlt terræn, sÃ¥ derfor vidste vi at det var den nye 8 hjulede Logset 10H GTE vi skulle gÃ¥ efter,â fortsætter han.
Efter de fÃ¥ timers arbejde med den nye skovningsmaskine kan entreprenøren glæde sig over dens nye motor, den kraftige heavy-duty Mesera 280 parallelkran, en god komfort og betjening samt kabinens lave støjniveau og auto nivellerings- og rotationssystem. âOg nÃ¥r jeg er blevet 100 % dus med Logsets TOC-MD system til overvÃ¥gning, kontrol og styring af maskinen og dens produktion er jeg sikker pÃ¥ at den som minimum matcher den produktivitet vi har pÃ¥ vores eksisterende store skovningsmaskine,â understreger han smilende.
Skoventreprenør Torben Stabell har til huse i Trampenbjerg ved Ãstbirk og beskæftiger 12 medarbejdere. Man rÃ¥der over fire udkørselsmaskiner, tre skovningsmaskiner og en fældebunkelægger. Herudover har man gravemaskine m/træklipper, flishugger, grenknuser, stub- og rodfræser, 2 lastbiler til maskin- /containertransport og har udstyr og mandskab til en lang række opgaver indenfor juletræ, pyntegrønt og skovkultur.
Ny muskuløs Logset hybrid
Samtidig med lanceringen af 10H GTE kunne Logset vise sin ligeledes nye 12 GTE Hybrid som dels arbejder med en 300 hk 7,4 l Agco Power dieselmotor (som i 10H GTE) og dels en kraftig elmotor, som muliggør en samlet effekt pÃ¥ 520 hk og et maks. moment pÃ¥ hele 2.000 Nm ved blot 1.500 motoromdrejninger â hvilket alt i alt gør det til den kraftigste skovningsmaskine pÃ¥ markedet i øjeblikket. For at udnytte den høje effekt har Logset udrustet Hybrid-maskinen med markedets største parallelkran Mesera 285 samt et velvoksent hydrauliksystem med to stk. 210 l/min. hydraulikpumper.
Hybrid-teknikken betyder blandt andet at maskinens dieselmotor uanset arbejdsbetingelserne reelt arbejder med en konstant, jævn hastighed, mens maskinens PowerDRUM elmotor øjeblikkeligt er i stand til at aflevere sin effekt når arbejdssituationen kræver det. Og netop skovningsmaskiners meget svingende effektbehov under arbejde gør hybrid-systemet meget interessant og betyder iflg. Logset at den 24,5 ton tunge maskines dieselforbrug ligger ca. 25 % under den konventionelle skovers.