Kommuner baner vejen for mere optimal kørsel med landbrugskøretøjer
En stadig større andel af landets kommuner ser med velvilje på landmændenes behov for at køre med tidsvarende landbrugskøretøjer på de kommunale veje, eksempelvis i gyllesæsonen. Det viser et nyt kort, som Færdselsgruppen har udarbejdet på baggrund af kommunernes svar på dispensationsansøgninger.
75 af landets kommuner er ansøgt om generel dispensation til at køre med forhøjet akseltryk.
Som det fremgÃ¥r af kortet har de fleste af de ansøgte kommuner â ca. 60 pct. â givet landmænd en dispensation til at køre pÃ¥ kommunens veje med vogne med op til 10 ton akseltryk. (Se den grønne markering). I nogle fÃ¥ kommuner (markeret med gult) skal landmændene dog søge tilladelsen individuelt. Flere af kommunerne, der ikke har kunnet give en dispensation, har været forhindret pga. vilkÃ¥r i servicekontrakter med entreprenører.
â Dispensationerne betyder, at der bliver færre kørsler pÃ¥ vejene. Det medfører bedre fremkommelighed og mindre ressourceforbrug. Jeg er glad for den erhvervsvenlighed, sÃ¥ mange kommuner udviser ved at lægge sig i selen for at gøre landmændenes arbejde lettere. 80 procent af den samlede gyllemængde bringes ud i de 46 kommuner, der har givet dispensation til, at vi mÃ¥ køre med lidt større læs. Og det sparer noget kørsel, hvilket er godt for bÃ¥de os og øvrige trafikanter, siger Sven-Aage Steenholdt, der er medlem af Færdselsgruppen og folkevalgt i Landbrug & Fødevarer.
Trods rosen til kommunerne efterlyser han generelle regler på tværs af kommunegrænser. Det vil betyde, mindre bureaukrati og at der kommer til at gælde samme regler for kørsel på de kommunale veje som på de statslige. Siden 2011 har det været muligt at køre med 10 ton akseltryk på statsveje.
â Vi i Færdselsgruppen arbejder pÃ¥, at hele Danmarkskortet bliver grønt. Men det har sine forhindringer. BÃ¥de fordi der er uenighed om, at kørslen slider pÃ¥ vejene, og fordi nogle kommuner er bundet af servicekontrakter for vejvedligeholdelse, fortæller Sven-Aage Steenholdt.
Indtil der forhåbentlig er fundet en landsdækkende løsning er opfordringen fra Færdselsgruppen, at når relevante kommuner skal forny deres vedligeholdelseskontrakter, så er kommunerne opmærksomme på, at kontrakterne kan være en hæmsko for kommunernes erhvervsvenlighed.
Bedre mulighed for at bruge moderne landbrugsmaskiner gælder ikke kun gyllevogne, men ogsÃ¥ maskinerne pÃ¥ miljøbælter. Maskiner pÃ¥ miljøbælter er mere skÃ¥nsomme mod jorden og særligt vigtige i et stadigt vÃ¥dere dansk klima. Men de har ikke tilladelse til at køre pÃ¥ vejene. Stadig flere kommuner giver dispensation til at disse køretøjer mÃ¥ færdes pÃ¥ vejene â i alt er det nu 24 kommuner (se kortet nedenfor).
â  Det er glædeligt, at stadig flere kommuner gør det muligt at komme rundt med maskinerne pÃ¥ miljøbælter. Alternativt skulle de flyttes pÃ¥ blokvogn, hvilket bÃ¥de er ressourcekrævende og generende for trafikken. Vi i Færdselsgruppen glæder os meget over, at transportministeren ogsÃ¥ udviser stor erhvervsvenlighed pÃ¥ dette omrÃ¥de. Seneste har ministeren iværksat en forsøgsordning, der gør det muligt at bruge statsvejene og som skal give mere viden om netop miljøbælternes færden, siger Knud Erik Clausen medlem af Færdselsgruppen og folkevalgt for Danske Sukkerroedyrkere.
24 kommuner giver dispensation til maskiner på miljøbælter
Baggrund:
Siden 2011 har det været tilladt at køre med 10 ton akseltryk pÃ¥ statsvejnettet. For at mÃ¥tte køre pÃ¥ kommunevejene skal kommunerne søges om dispensation. Færdselsgruppen søger pÃ¥ vegne af alle landmænd og maskinstationer dispensation til at køre med 10 ton akseltryk. 75 kommuner er ansøgt om midlertidig dispensation â undtagelsen er hovedstadsomrÃ¥det og enkelte småøer. Af de ansøgte kommuner har 46 givet en dispensation i 2016. 80 pct. af den samlede mængde gylle der udbringes, udbringes i disse kommuner. Lastbiler har tilladelse til at mÃ¥ køre med 11,5 ton akseltryk â og det til trods for, at lastbiler har smallere og hÃ¥rdere pumpede hjul end landbrugsmaskiner.
Siden 2010 har en bestemt maskine på miljøbælter haft dispensation til kørsel på statsvejene. Derefter skulle de enkelte kommuner søges om dispensation til kørsel med pågældende maskine. Her er 24 kommuner søgt for nuværende og alle 24 har givet dispensationen.