Ny Kyndestoft-spreder med todelt beholder gør det muligt at âgÃ¥ til denâ eller fare med miljøvenlig lempe
I nogle miljøer er det nødvendigt at âgÃ¥ til denâ, nÃ¥r Kong Vinter har gjort sit indtog og is skal fjernes fra gader, stræder, stier og gyder. Andre steder skal der tages store hensyn til beplantning og miljø, samtidig med at der glatførebekæmpes effektivt. Det har fÃ¥et Kyndestoft Maskinfabrik i Sevel ved Vinderup til at barsle med en ny spreder, som direktør Albert Hedegaard trodser nordvestjysk beskedenhed og kalder et columbusæg.
Der er nemlig ikke blot tale om en spreder, der sparer miljøet for fortrædeligheder. Der er også voldsomme besparelser for entreprenøren, som kan spare op til hele 80 procent på saltlagen, vurderer Albert Hedegaard.
âKyndestoft Uni Deicer 1500 mixer under kørsel og efter dagens temperatur. Det er muligt at slÃ¥ spredningen af saltlage fra og udelukkende køre med tømiddel. Min søn, Daniel, har udviklet systemet med tre dyser, som kan kombineres pÃ¥ forskellige mÃ¥der, sÃ¥ vi opnÃ¥r syv forskellige doseringerâ, fortæller Albert Hedegaard.
Nyt tømiddel
Kyndestoft-chefen ser gerne, at kunderne hælder tømidlet Freeway i den ene af sprederens beholdere. Freeway er en miljørigtig, organisk isfjerner, som koncernen Helm Skandinavien er importør af, og hvor Proffspray ApS (tidliger kyndestoft Trading) nu har fået eneforhandlingen.
âVejsalt har en negativ virkning pÃ¥ miljøet, da det indeholder klorider, som ikke er nedbrydelig i naturen. Foruden skader pÃ¥ miljøet, giver brug af vejsalt ogsÃ¥ et økonomisk tab som følge af korrosionsskader pÃ¥ materiellet, skader pÃ¥ fortove, fliser og granit. Og sÃ¥ skal man beregne udgifter til saltværn for at beskytte vejsidebeplantning, nÃ¥r man bruger vejsaltâ, siger Lars K. Storm, som er Department Manager for kemikalier hos Helm Skandinavien.
Freeway skader hverken granit, marmor, metaller eller grejet til udbringning. Derfor er det velegnet til brug i byer, i visse landområder og på kunststofbaner i sportens verden.
 Minus 50
âVi har tidligere solgt et andet tømiddel, som virker ned til minus 10 grader. I forhold er Freeway ekstremt. Det er virksomt helt ned til minus 50 grader Celsius. Det skal typisk anvendes, hvor der er fortove, som betrædes af hundepoter og andre husdyr. Og ikke mindst, hvor man ønsker at tage hensyn til grundvandet, beplantningen og miljøet i det hele taget. Da Freeway ikke er aggressivt over for metal, anvendes det blandt andet ogsÃ¥ i lufthavneâ, fortæller Albert Hedegaard.
âFreeway er dyrere end almindeligt vejsalt. Men nÃ¥r det anvendes de rigtige steder og med den rigtige teknik, er der besparelser at hente. Sneen skal fjernes maskinelt, og derefter doseres Freeway ud sammen med saltopløsning i samme arbejdsgangâ, forklarer Lars K. Storm fra Helm Skandinavien.
Freeway-produkterne fås som granulat i 10 kg-spande, 25 kg-sække og 500 kg big bags i natriumformiat-version. Som flydende kaliumformiat er det i 10 liter dunke og 1000 liter palletanke.