Alle bolde er kastet op i luften. Traktorbrands, forhandlerkæder, distributører â næsten alt er i spil pÃ¥ traktormarkedet lige nu. Hos HCP Nordic mærker man ikke uroen pÃ¥ egen krop, for der er stabilitet omkring alle SDF-mærkerne Deutz-Fahr, Same og Lamborghini, og samarbejdet med Zetor kører pÃ¥ sit 45. Ã¥r. âMenâ siger Johnny Hansen fra HCP Nordic, âvi følger skam ogsÃ¥ med i, hvem der gør hvad og er absolut Ã¥bne for en dialog om fremtiden med interesserede traktorforhandlere.â
à ben for nye forretningsmodeller
Den traditionelle traktorforhandler i Norden bliver større og større, samtidigt med at mange af dem, mere eller mindre påtvunget, bliver full-line mærkeforhandlere i takt med, at de store koncerner får lavet redskaber i eget navn.
HCP Nordic har valgt en anden vej og arbejder med private forhandlere, som typisk har forskellige redskabsagenturer i deres butikker. Nogle er MI-forhandlere, andre har nogle få forhandlinger og importerer selv andre redskaber osv. Mangfoldigheden er stor.
âVi skal jo ikke bestemme over forhandlernes forretningerâ, mener Johnny Hansen, der heller ikke er sikker pÃ¥, at kæmpestore maskinforretninger er den eneste løsning. âDet ville selvfølgelig se potent ud med 2 store kæmpeforhandlere for Deutz-Fahr i Jylland, 1 lige midt pÃ¥ Fyn og 1 øst for Storebælt, men hvem siger, at 25 mindre forhandlere ikke ogsÃ¥ kan gøre det godt? Eller at 4-5 mindre, lokale og supergode servicesteder ikke kunne slÃ¥ sig sammen om at ansætte en sælger og lave en central salgsudstilling? Det, der betyder mest for os, er, at vores forhandlere er kundemindede og udnytter de salgsmuligheder, deres omrÃ¥der byder pÃ¥.â
âEnten ellerâ – eller âbÃ¥de ogâ?
Johnny Hansen mener ikke, at Deutz-Fahr og Zetor nødvendigvis behøver følges ad. De moderne Deutz-Fahr traktorer er højere profileret end Zetor, og hidtil har de 2 mærker tiltrukket meget forskellige kundegrupper, og derfor ikke konkurreret, selvom de var under samme tag.
Hvor Deutz-Fahr primært sælges til heltidslandmænd med mange årlige traktortimer, har Zetor primært været deltidslandbrugerens traktor eller den professionelle landmands traktor med frontlæsser.
De 2 mærker har komplementeret hinanden godt, men begge mærker udvikler sig hele tiden og er nu delvis konkurrenter i klasserne op 160 hk, og i løbet af få år er Zetor klar med modeller på op til 200 hk og et avanceret design, der giver de fleste konkurrenter baghjul. De begynder med andre ord at spille op mod de store i branchen.
 Deutz-Fahr vil fremad
Deutz-Fahr er SDF-gruppens profilmærke, og koncernen har med succes investeret massivt i brandet de sidste 10 år. Senest er en stor Serie 9 traktor med op til 340 hk rullet ind på det danske marked, og en endnu større model er på vej, men også i de mindre hk-klasser er der sket meget. De lidt lavere profilerede Same- og Lamborghini-traktorer importeres også af HCP Nordic og sælges som fabriksordre af Deutz-Fahr forhandlerne, der også varetager service osv. af de røde og sølvgrå traktorer.
âDeutz-Fahr investerer voldsomt i produktudvikling og tjener samtidigt tilpas med penge til at fortsætte trendenâ, fortæller Johnny Hansen. âDet skal selvfølgelig manifestere sig i en stigende markedsandel â og det er op til os og vores forhandlere at nÃ¥ nogle veldefinerede vækstmÃ¥l i Danmark, Norge og Finland.â Det er en af Ã¥rsagerne til, at han holder et Ã¥bent øje med strukturændringerne pÃ¥ forhandleromrÃ¥det. Han hÃ¥ber nemlig, at der rundt om i de 3 nordiske lande er progressive maskinforhandlere, der vil være med til at indfri mÃ¥lene.
Service â service og service
Hvor HCP er Ã¥bne overfor forskellige forretningsmuligheder rent salgsmæssigt, er talen anderledes skarp, nÃ¥r det drejer sig om service. Der skal de nye forhandlere kunne matche alle krav og hÃ¥ndtere alt lige fra en ældre syncro-gearkasse til en superavanceret trinløs transmission og den moderne multimedieteknologi i Deutz-Fahr. âVi har et serviceteam i Krogager, som stÃ¥r til rÃ¥dighed for forhandlerne som telefon-backup og i særlige tilfælde ogsÃ¥ støtter op om forhandlerne ude i felten, men de lokale skal være der for kunderne og kunne afhjælpe 99 % af opgaverne. Vi sørger for uddannelse og backup, men de lokale servicefolk er vores frontlinje og skal være pÃ¥ plads, nÃ¥r kunderne har brug for det.â
Brugtsalg i hele Norden
Alle maskinforhandlere ender fra tid til anden med nogle brugte traktorer, der ikke kan sælges til forretningens daglige kunder. Det har altid været en del af gamet, men i takt med at de indbyttede traktorer bliver stadigt større og mere kostbare, kan det fÃ¥ katastrofale følger for forhandlerne, hvis de brugte traktorer stÃ¥r stille for længe. Det er en udfordring for alle forhandlere og i alle lande. For at mindske den risiko arbejder HCP pÃ¥ et system sÃ¥ forhandlerne kan âdeleâ deres brugtlager med kolleger i hele Norden.
En partner med 150 års erfaring og stabilitet
HCP Danmark har næsten 150 års uafbrudt erfaring fra markedet for landbrugsmaskiner og har hele vejen været ejet af den samme familie. Det er unikt for branchen. Undervejs er firmaet flyttet fra København til Krogager nær Grindsted og har udviklet sig til en nordisk distributør med salgsselskaber i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Alle produkter sælges via uafhængige forhandlere.
I løbet af Ã¥rene har flere mærker været gennem virksomhedens distributionsnet, men de gennemgÃ¥ende mærker de seneste mange Ã¥r er Zetor og Deutz-Fahr pÃ¥ landbrugssiden og Iseki kompakttraktorer og græsklippere til parksegmentet. OgsÃ¥ MultiOnes knækstyrede minilæsser, ClubCar âgolfbilerâ og i Norge Krone er pÃ¥ listen over de produkter, firmaet arbejder med.